Homma lähti liikkeelle suunnittelulla ja antureiden oaikan hakemisella. Uudet anturit vaativat pohjasta merkittävästi enemmän tilaa, koska niiden tukirenkaan halkaisija on 134mm. Alkuperäinen ajatus oli laittaa anturit koloon joka jää hanan ja runkopalkin väliin jäävään koloon, mutta se osoittautui liian pieneksi. Koloa piti joko täyttää tai suunnitella asennus uusiksi.
Vanha anturi pohjassa keskimmäisenä. Paikka oli osoittautunut hyväksi eikä turhia ilmakuplia esiintynyt kuin kone äärimmilleen trimmattuna 40kn nopeudella. Alimmaisena näkyy CS4500 ultraäänianturi (nopeus + lämpötila) ja ylimmäisenä sumpun vedenottosihti.
Vanha anturi B60 (20 ast kallistus) on tukevasti kiinni pohjassa. Anturin kaulalla 55mm avainvälin hahlo josta saa kiinni hieman muotoillulla jakoavaimella. Ongelman muodosti aluksi koko anturin pyöriminen kun sitä alkoi irroittaa.
Hiukan metallitöitä, ja yleisavain valmiina. Putkitongeilla ei vastamutterin pito onnistunut koska työskentely olisi vaatinut kahden käden käyttämistä. Sen taas esti moottorikaivossa oleva 20cm tarkastusluukku. Eli hitsasin 73mm avainväliin sopivan lukkokappaleen jolla lukitsin mutterin paikalleen ja käänsin anturia jakoavaimella. Johan alkoi irtoamaan.
Lopulta mutteri on kierretty pois anturin kaulalta ja anturi pitää painaa pohjan läpi pois. Vanhalla kaapelilla vedin johtoputkeen samalla pari kaapelin vetoon sopivaa johtoa jotta uuden kaapelin asentaminen on helpompaa.
Uusi SS264W (200kHz) ja vanha B60 (200/50kHz) anturi. Kokoero on melkoinen. Tehossakin jonkin verran eroa. Vanhassa 600W uudessa 1kW.
50 kHz taajuudella uusi anturi on valmistajan dokumenttien perusteella 50 kertaa herkempi kuin B60 ja 200kHz taajuudellakin 13 kertaa herkempi.Uutta anturia asentamaan
Vanhan anturin paikan ympärille hahmoteltuna uuden anturin paikka. Tilaa ei kovin paljoa ollut. Toisessa suunnassa vedenotto, toisessa kölin kohouma pohjassa.Vasemmalla laidalla ei ollut suurta reikää joten koeporasin mittausten perusteella ensiksi pienen testireiän varmistaakseni että anturin paikka on myös sisältä katsottuna sopiva asennusta varten.
Uudet anturit 100x100mm parrun päällä ennen asennusta.
Asennusreikä tasoitettuna topcoatilla porauksen jälkeen. Porauksessa käytin vanhan reiän suurentamiseen 95mm timanttiporaa ilman keskitysporaa. Tukemalla rengasta käsineeseen on mahdollista porata riittävällä tarkkuudella reika.
Toisella laidalla porasin reiän hammasporalla jossa oli keskitysterä. Hammasporan kanssa pitää olla tarkkana ettei se revi gelcoat pintaa. Tässä reikä ulkoa jo tasoitettuna topcoatilla ja hionta päälle.
Sisäpuolella piti hiukan tehdä tilaa vastamutterille. Vedenoton läpivienneissä oli laminaatin alla puuta vahvikkeena. Vaihtoehtona oli joko tasoittaa koko pohja paksunnoksen tasolle, tai leikata pala puusta pois ja pinnoittaa asennusreiän ympäristö topcoatilla.
Päädyin leikkaamaan vahvikkeesta hiukan pois ja pinnoitin paljastuneet puupinnat sekä reiän ympäristön tuoreella topcoat kerroksella jotta sain estettyä veden pääsin laminaattiin ja puuvahvikkeeseen.
Ennen uuden anturin asennusta tein asennusta helpottamaan yleistyökalun. Vastamutterin avainväli on noin 103mm ja anturin laella on pieni 60mm avainvälin hahlo. Samaan työkaluun molemmat mitat.
Ensimmäisenä levitin tukevan kerroksen Sika 291 massaa reiän sisäpinnalle ja siihen varovasti mukana seurannut 5mm paksu tiivistekumi.
Seuraavaksi anturin kaulalle alareunaan massaa. Ylemmäs ei tässä vaiheessa kannata massaa levittää koska 95mm reikä on niin tarkka että anturi juuri ja juuri sopii tulemaan siitä läpi. Ylemmäs levitetty massa olisi siis pyyhkiytynyt pois jo asennuksen ensimetreillä.
Anturi työnnetään ulkoa päin reikään ja tuetaan hyvin. Itse käytin tässä apuna tunkkia ja kahta puupulikkaa. Toinen pulikka poikittain anturin teräskaulukselle. Toinen tunkista ylöspäin ja kiristys pohjaa vasten tunkilla. Tässä vaiheessa on syytä katsoa että kölin suunnan osoittava nuoli on oikeaan suuntaan. Sisäpuolelle tiivisteen päälle tulee holkki, jonka täytin massalla niin täyteen kuin suinkin oli mahdollista.
Holkin päälle asennettiin toinen 5mm tiiviste ja sen päälle vastamutteri. Kuvia ei tästä vaiheesta voinut ottaa, kun suojakäsineet olivat yltä päältä Sikamassassa. Massalla tiivistettiin myös vastamutterin kierteet ja mutterin luktsemiseen käytetyt kuusioruuvit kierteineen.
Vasemman puolen 50kHz anturi paikallaan. Pohjan ja anturin välistä pursunut tiivistemassa kannattaa poistaa ylimääräisen massan osalta välittömästi ja tasoittaa mahdollisimman hyvin jotta turhalta ilmakuplien muodostumiselta vältyttäisiin.
Oikealle puolelle asennettu 200kHz anturi paikallaan.
Lopputarkastus
Lopuksi asennuksen kuivuttua noin vuorokauden, tein sille alustavan vesikokeen. Peräpeilissä oleva tulppa kiinni, huoltotulppa CS4500 reikään ja letkulla vettä sisälle niin paljon että anturit peittyivät kokonaan veden alle. Noin 30min aikana ei mistään tihkunut vettä, joten ainakaan välitöntä vuotoa ei löytynyt. Kunhan veneen laskee veteen on seurattava tilannetta vielä varmuuden vuoksi muutama vuorokausi jotta mitään yllättävää ei ilmaannu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti